חיפוש

סוגים שונים של עבירות צבאיות ומהו עונשן

סוגים שונים של עבירות צבאיות ומהו עונשן

סוגים שונים של עבירות צבאיות ומהו עונשן

כמעט לכל מסגרת שאליה מגיעים ברחבי העולם ניתן לראות שינם חוקים שמי שעובר עליהם יכול להיענש.

כאשר מדובר במערכת צבאית החוקים נוקשים יותר ובהתאם אליהם גם העונשים, לא סתם הרמטכ"ל הרביעי של צה"ל משה דיין אמר את המשפט המפורסם שלו: "חייל שלא ישב בכלא הוא לא חייל".

כאשר נמצאים זמן ממושך כל כך של כשלוש שנים באותה מסגרת ,נוקשה ובעלת חוקים מגבילים רבים רוב הסיכויים שהחייל יעבור על אחת העבירות ואז הדבר יגרום לקבלת עונש.

כמובן שכמו בכל דבר, ישנן עבירות צבאיות בדרגות שונות ומגוונות, כמובן שחייל שאינו מגיע לבסיס באופן פתאומי וללא הודעה מראש אינו דומה לחייל שפגע בביטחונה של מדינת ישראל ובהתאם העונשים שונים מאוד ויכולים להגיע להבדל עצום ביניהם.

דבר חשוב שהרבה מהחיילים ומהאזרחים אינם מודעים אליו זה שאם חייל עבר עבירה במהלך שירותו הצבאי ועבר משפט פלילי צבאי הרישום הפלילי שנרשם לו ילווה אותו למשך המשך חייו באזרחות.

ישנן עבירות צבאיות רבות והן מתחלקות למספר סוגים, לפי הקטגוריה שאליה משתייכת העבירה נקבע גם חומרת העונש:

סוגי עבירות צבאיות:

עבירות של נוכחות בצבא:

אחד הסוגים הנפוצים ביותר של עבירות צבאיות אלו עבירות נפקדות ועריקות, כשחייל אינו מגיע לצבא פחות מעשרים ואחד ימים הוא נחשב כנפקד ולכן הוא יישפט ביחידה שלו על ידי קצין שיפוט, אבל אם היה לא הגיע לשירותו הצבאי יותר מעשרים ואחד ימים הוא נקרא עריק והמשפט שלו יתקיים בבית דין צבאי.

פגיעה ברכוש צבאי:

במהלך השירות הצבאי החיילים נפגשים בציוד צבאי רב, החל בשמירות צבאיות עם נשק ששייך לצבא ועד ציוד במגורים הצבאיים או בכל מקום אחר בצבא, פגיעה ברכוש צבאי היא עבירה לכל דבר וחייל יכול לעמוד על כך לדין צבאי.

החיילים בצבא במהלך שירותם הצבאי נקראים חלק מרכוש צה"ל, זאת אומרת פגיעה בחייל אחר או אם החייל מנסה לפגוע בעצמו נקרא גם כן פגיעה ברכוש צבאי.

כמובן שאין דומה פגיעה בחייל ופגיעה בציוד צבאי אך שניהם נמצאים תחת הכותרת של פגיעה ברכוש הצבא והעונש לעבירה זו יכול להיות חמור בהתאם לחומרת העבירה.

עבירות בתחום הביטחון:

כאשר מדובר בעבירות ביטחוניות בצבא העונשים הם החמורים ביותר והצבא אינו לוקח את הסיכון שהחייל יפגע בביטחון המדינה כולה.

מסופר על מקרה שבו חייל קנה גריל של חברת WEBER והחליט שהוא מספר על הגריל גז המודרני שהוא קנה לחברים. בקיצור, מהר מאוד הם הסבירו לו שהגריל גז מתאים לגינה של הפלוגה ושהוא יכול לשמש אותם יופי במהלך כל השנה.

עבירות אלו הן עבירות שונות ומגוונות וישנם דברים שנחשבים כפגיעה קלה בביטחון והעונש הוא בהתאם, הדברים הנכללים בעבירות אלו הם העברת מידע מסווג, מסירת מידע לאויבי המדינה וכן עבירות ריגול.

עבירות אלו הן העבירות הנדירות ביותר מכיוון שחיילים רבים אינם מסוגלים או רוצים לפגוע בביטחון המדינה אך ישנם חיילים שמחליטים לעשות מעשה קשה מאוד של פגיעה ישירה בביטחונם של האזרחים במדינה והעונשים הם החמורים ביותר במערכת הצבאית כראוי.

אולי תאהבו גם את