חיפוש

ג'רוזלם סינדרום – כל המידע במקום אחד

ג'רוזלם סינדרום – כל המידע במקום אחד

ג'רוזלם סינדרום היא הפרעה נפשית נדירה הגורמת לאדם הלוקה בה להשתכנע שהוא בעל כוחות אלוהיים או משיחיים ועליו מוטלת המשימה להציל את העולם או להוביל את המאמינים שלו לאמת שבה הוא מאמין. המאמר יפרט כל מה שצריך לדעת על סינדרום זה.

 

מהו ג'רוזלם סינדרום ומי לוקה בו?

ג'רוזלם סינדרום היא תופעה של מצב פסיכוטי המופיע אצל צליינים או תיירים המגיעים לירושלים ומשוכנעים שהם דמות מקראית שיש לה כוחות משיחיים ומתנהגים בהתאם לדמות. אומנם לירושלים יש השפעה רוחנית על אנשים מסוימים אך כאשר מדובר בתסמונת זו מדובר על הפרעה נפשית חריפה המחייבת לעיתים אשפוז. מדובר על סוג של אנשים עם בעיות נפשיות שהחמירו כאשר הגיעו לירושלים והתפרצו בצורה חזקה יותר במקום. התסמונת באה לידי ביטוי באמירות ונאומים דרמטיים על בוא המשיח, התנהגות שמושכת את תשומת הלב של העוברים ושבים המשוכנעים שמדובר בהצגה ואינם מבינים שמבחינת החולה הכל אמיתי. לעיתים אנשים אלו אף מסכנים את הציבור או את עצמם ואז יהיה צורך לאשפז אותם בבתי חולים לבריאות הנפש ולהעניק להם טיפול תרופתי.

 

תסמינים קלים של המחלה

ממחקרים שנעשו לאחרונה רוב האנשים שלוקים בג'רוזלם סינדרום הם בעלי הפרעות נפשיות אחרות ורובם מגיעים ממדינות מערביות. ישנם גופים ישראלים או אנשים פרטיים המארחים תיירים מחו"ל ולא פעם מבחינים בתגובות מוזרות שאינם יודעים להסביר. הדרך הטובה ביותר היא להרים טלפון למרכז בריאות הנפש העירוני או למרכז על הספה ולקבל ייעוץ והכוונה לגבי המחלה ומה ניתן לעשות. אם מדובר על תייר עם רקע דתי שחי לבד וידוע כי יש לו הפרעה נפשית, מומלץ לקבל יעוץ במידה ומבחינים בתסמינים קלים.

 

מתי הלוקים בג'רוזלם סינדרום זקוקים לאשפוז?

בכל שנה ישנם כ- 50 איש המבקרים בארץ ולוקים בג'רוזלם סינדרום ביניהם כ-4 איש  סביר להניח יהיו זקוקים לאשפוז באחד ממוסדות בריאות הנפש למשך זמן קצר עד שיתאוששו ויטופלו בתרופות פסיכיאטריות. מדובר על אנשים שעלולים להיות מסוכנים לעצמם או לסביבה ולכן מאשפזים אותם. במהלך האשפוז הם מבינים מדוע הגיעו למוסד המאשפז באמצעות שיחות ולבסוף הם חוזרים למדינות המוצא שלהם וממשיכים להיות מטופלים בשפת אימם ובסביבתם הטבעית.

 

מחלות נפשיות נוספות הקשורות ליעדים בעולם

עד כמה שזה מפליא ירושלים אינה היחידה בה מתפרצת מחלה נפשית אצל תיירים. בפריז ישנה  תסמונת דומה שיפנים לוקים בה בדיוק כמו תסמונת פירנצה. מדובר על חרדה הגורמת להיסטריה שנובעת מגירוי גדול של יצירות האמנות בהן נתקלים ביעדים אלו. גם האיים הטרופיים על המפה כיוון ששם ניתן ללקות בסינדרום גן העדן. תיירים המבקרים באזור מושפעים מסמים שגורמים להם לחרדות נפשיות. בדומה לג'רוזלם סינדרום ייתכן שהסיבות למחלות נפשיות הקשורות למקום נובעות מתסביך גדלות, אך לא בהכרח.

 

אולי תאהבו גם את

הפרעות אכילה ראשית
כך מתפתחת הפרעת אכילה

רבים מאיתנו ניסו בשלב כלשהו במהלך חייהם לעשות דיאטה, במטרה להוריד במשקלם או להעלות במשקלם ("דיאטת השמנה"). במרבית המקרים הדיאטה נועדה על מנת לשפר את

קרא עוד »