חיפוש

כך מתפתחת הפרעת אכילה

כך מתפתחת הפרעת אכילה

רבים מאיתנו ניסו בשלב כלשהו במהלך חייהם לעשות דיאטה, במטרה להוריד במשקלם או להעלות במשקלם ("דיאטת השמנה"). במרבית המקרים הדיאטה נועדה על מנת לשפר את המראה החיצוני ואת הבריאות, אך ישנם מקרים בהן הדיאטה מתפתחת להפרעת אכילה של ממש – ועשויה אף לגרום לאשפוז או למוות. איך מתפתחת הפרעת אכילה?

 

הגורמים להתפתחות הפרעת אכילה

ישנם גורמים שונים שעשויים לתרום להתפתחות הפרעות אכילה – גורמים הקשורים בגנטיקה ובתורשה, תקופה קשה, סטרס, מתח נפשי ועוד.

נוסף לאלו, ישנו גורם שכבר לא ניתן להכחיש שהוא אחד המאיצים העיקריים להפרעות אכילה – תכתיבי החברה המודרנית, שבה נוטים לשייך את המילה "יופי" למילה "רזון". אנשים רבים, גם נשים וגם גברים, מנסים להידמות לדוגמנים והדוגמניות שהם רואים בפרסומות ובתוכניות הטלוויזיה. הניסיון לפצוח בדיאטה ולהגיע לפרופורציות גוף שהן כמעט בלתי אפשריות, הוא אחד הגורמים העיקריים להתפתחות הפרעות אכילה כיום.

 

הפרעות האכילה המוכרות ביותר

אנורקסיה

אדם שסובל מאנורקסיה לרוב יהיה בעל דימוי גוף בעייתי ורצון אובססיבי לרדת במשקל, גם אם הרצון לא באמת מבוסס על המציאות (שכן הוא נמשך גם אם המשקל כבר נמוך מאוד).

אנורקסיה היא הפרעת האכילה המסוכנת ביותר, שכן היא עשויה לגרום לאדם להרעיב את עצמו עד שישיל מספר גדול של קילוגרמים. ההרעבה העצמית גורמת פעמים רבות לקריסת המערכות בגוף, לבעיות לב, לתפקוד לקוי ועשויה אף לגרום למוות.

 

בולמיה

בולמיה היא הפרעת אכילה שמתאפיינת בהתקפי זלילה, שלאחריהם מגיעה תחושת אשמה ורצון לפצות על כמויות האוכל הגדולות. הפיצוי לרוב יהיה בדמות הקאה כפויה, עשייה של פעילות גופנית אינטנסיבית או שימוש בחומרים משלשלים על מנת "לטהר" את הגוף.

גם הבולמיה עשויה להשפיע קשות על התפקוד התקין של הגוף ושל מערכות הגוף, עשויה לגרום להתייבשות קיצונית ובעיות בריאותיות רבות.

 

אכילת יתר

אכילת יתר היא האנטיתזה של האנורקסיה והבולמיה. הפרעת אכילה זו מתאפיינת באובדן שליטה על הרגלי האכילה, ובאכילה של כמויות מזון גדולות מהרגיל.

אכילת היתר עשויה לנבוע ממקום נפשי ורגשי, ולשמש כגורם מנחם בתקופה קשה או כתוצאה ממתחים וסטרס.

 

כיצד ניתן לטפל בהפרעת אכילה?

כמו בטיפול להפרעות נפשיות אחרות, הדרך הטובה והמומלצת ביותר לטיפול בהפרעות אכילה היא על ידי טיפול רפואי ונפשי מתאים. ישנם מרכזים רפואיים, חלקם פרטיים וחלקם ממוקמים בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם ישנן מחלקות להפרעות אכילה.

במחלקות אלו אדם הסובל מהפרעת אכילה יכול לאשפז את עצמו (וישנם מקרים בהן האשפוז הוא כפוי, אם האדם נמצא במצב של סכנת חיים). במחלקות אלו ישנו צוות של גורמים מקצועיים שונים (לרבות דיאטנים ופסיכולוגים), שמטרתם הוא לשקם את האדם הסובל מהפרעות האכילה ולהקנות לו הרגלי אכילה נכונים ובריאים.

מומלץ לטפל בהפרעות אלו מוקדם ככל האפשר, וכך למנוע נזקים לגוף.

 

הפרעות אכילה

 

אולי תאהבו גם את