חיפוש

האם מותר לסרב לבדיקת סמים בצבא?

האם מותר לסרב לבדיקת סמים בצבא?

עבירת סמים בעת שירות צבאי היא עבירה חמורה יחסית למקבילתה האזרחית ואף עלולה להוביל לישיבה בכלא. עונש שכזה כמעט לא מוטל על משתמשי סמים באזרחות. בשנים האחרונות הוגברה האכיפה על עבירה זאת והעונשים בגינה הוחמרו.

זאת מכיוון שגורמים בכירים בצה"ל מודאגים מהשימוש ההולך וגובר בסמים על ידי חיילים שמשרתים בצבא. במקרים מסוימים מתבקשים חיילים לבצע בדיקה לגילוי סמים במערכת הדם, השתן או הרוק, אך האם מותר להם לסרב לבצע בדיקה זאת או שמא היא חובה?

 

מתי ואיך מתבצעות בדיקות סמים בצבא?

בדיקת סמים מתבצעת בצבא בשני מקרים מרכזיים. הראשון, בדיקת סקר של חיילים לאיתור סמים בגופם, וזאת בלי שהייתה עדות קודמת לשימוש שכזה על ידי החיילים הנבדקים. במקרה כזה ירכזו את החיילים במקום אחד וקצין המשטרה הצבאית יורה עליהם לבצע את הבדיקה בכדי שיוכלו לשוב ליחידה ממנה הגיעו.

המקרה השני הוא בדיקת סמים בעקבות מידע שהגיע אל המשטרה הצבאית בדבר שימוש בסמים לגבי חייל זה או אחר. לעיתים קרובות ישתמש קצין המשטרה הצבאית באיומים בכדי לשכנע את החיילים לשתף פעולה, וזאת בניגוד לחוק הצבאי. מרבית בדיקות הסמים שתיאלצו לבצע יהיו קשורות לעבירה של שימוש בקנאביס בצבא וכך גם בנוגע למרבית כתבי האישום.

 

האם יש עליי חובה לבצע את הבדיקה?

בשורה התחתונה, במרבית המקרים יש לכל חייל האפשרות החוקית לסרב לביצוע בדיקות סמים ואין להשית עליו עונשים בשל כך. במידה ונתקלתם בבדיקת סקר של המשטרה הצבאית, דבר שאומר שאין כל חקירה בעניינכם ואין חשד קודם שהשתמשתם בסמים, עומדת לכם הזכות החוקית לסרב לבצע את הבדיקה, ואין הדבר שקול להודאה באשמה.

 

מתי יש חובה לבצע את הבדיקה?

ישנו מקרה אחד בלבד בו יהיה חובה על חייל לבצע בדיקת סמים בניגוד לרצונו, וזאת במידה והוצג לכם צו שיפוטי עם שמכם עליו ועם ההוראה לבצע בדיקת סמים זאת או אחרת. במקרה כזה כנראה שיש בעניינכם מידע קודם ושחקירה נפתחה נגדכם. גם במקרים אלו כדאי להתייעץ לפני שמסכימים לביצוע הבדיקה ועל זאת בפסקה הבאה.

 

התייעצות וייצוג על ידי עורך דין

לצערנו הרב, מרבית הקצינים והמפקדים בצבא הגנה לישראל ובמיוחד כאלה שמגיעים מתוך המשטרה הצבאית, מתעניינים מעט מאוד, אם בכלל, בזכויות החיילים שעליהם הופקדו. כתוצאה מכך לא נדירים המקרים בהם קצינים אלו ינקטו באמצעים שונים ויאיימו על פקודיהם בניגוד לחוק בכדי שיבצעו את בדיקת הסמים.

לכן חשוב לזכור כי במרבית המקרים אין חובה לבצע את הבדיקה וסירוב לבצעה לא ייחשב כהודאה באשמה. בנוסף לכך, לכל חייל עומדת הזכות להיוועץ עם עורך דין צבאי מטעמו לפני ביצוע הבדיקה.

 

בדיקת סמים בצבא – סיכום

עבירת הסמים היא חמורה יחסית במיוחד כאשר מבצעים אותה בעת השירות בצבא. עם זאת, במרבית המקרים אין חובה להסכים לבדיקת סמים וניתן להיוועץ עם עורך דין לפני שמבצעים אותה.

שימוש בקנאביס בצבא

אולי תאהבו גם את