חיפוש

האם קיימת התיישנות בתביעות לרשלנות רפואית?

האם קיימת התיישנות בתביעות לרשלנות רפואית?

בימים האחרונים אנו שומעים רבות על תביעת הרשלנות הרפואית שאירעה בבית חולים גדול במרכז הארץ. זו הובילה להתעניינות ערה בנושא מצד מטופלים שרוצים לבדוק את שאירע להם בעבר. מדריך זה עולה לאתר, כדי להעלות את המודעות בכל הנוגע לתביעות לרשלנות רפואית. נזמין אתכם להישאר כאן ולגלות אם ישנה התיישנות בתביעות מסוג זה ואם כן – מה כדאי לדעת אודותיה?

 

רשלנות רפואית – ההגדרה המקצועית

נציין תחילה את ההגדרה של רשלנות רפואית, רגע לפני שנצלול לנושא ההתיישנות בתביעה מסוג זה. נסביר שמדובר במקרה שהתגלה שיש בו יסודות העילה של רשלנות רפואית שמופיעים בסעיף 35 לפקודת הנזיקין. חוק זה מציג את המושג "הרופא הסביר" (כלומר, גורם רפואי שהיה מעורב בטיפול רפואי שניתן לחולה) ומציין שהוא צריך להעניק טיפול סטנדרטי שתואם לקווים המנחים שפורסמו בעבר על ידי איגודים רפואיים מקצועיים. ניתן להבין מכך שהרשלנות הרפואית יכולה לבוא לידי ביטוי באופן רפואי, אבל לא רק. שכן, יש רשלנות שמתרחשת באמצעות עניין אדמיניסטרטיבי. לדוגמא, במצבים שבהם לא בוצע מעקב אחר תוצאות של בדיקה או שחולה חובר למכשיר לקוי שלא עבר בדיקה מקיפה מראש.

 

מקרי רשלנות נפוצים

לצערנו, ישנם מקרי רשלנות שחוזרים על עצמם ומובילים להגשת תביעות מצד מטופלים, מדובר בין היתר במצבים הבאים:

ניתוח באיבר שגוי

קרו מקרים שבהם רופאים ניתחו איבר שנמצא בצד ימין, כאשר היה צורך בניתוח באיבר שנמצא בצד שמאל. מקרה שכזה שנעשה בשל טעות בזיהוי נחשב לרשלנות ברורה

איחור באבחון מחלה

רופא שמתעלם מהתלונות של המטופל או רופא שמאבחן את המחלה באופן שגוי, עשוי להיתבע על רשלנות רפואית. שכן, מקרה שכזה עשוי להוביל להתדרדרות רפואית של המטופל

אי מסירת מידע לחולה

הרופא חייב להציג באופן מפורט את מהות הטיפול שצפוי להינתן לו. הפרת החובה של מסירת המידע עשויה להיחשב במקרים מסוימים כרשלנות רפואית

מי שמצאו את עצמם בתרחיש שכזה צריכים לפנות בהקדם אל משרדם של עוה"ד שטובר וטולדנו שיבדקו את ההתיישנות של התיק.

 

התיישנות – יש או אין?

המידע שהוצג בשורות שלעיל רמז על קיומה של התיישנות בתביעות לרשלנות רפואית. כעת ניתן לציין את סעיף 5 (1) לחוק ההתיישנות שקובע שתביעה בעילה של רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי תוך 7 שנים מהיום שבו אירע המקרה. חשוב לציין שתקופת ההתיישנות נעצרת ברגע שבו התביעה מוגשת לבית המשפט.

 

תכירו את המקרים החריגים

יש מקרים חריגים שמאפשרים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית לאחר תום תקופת ההתיישנות. מדובר במצבים שבהם הרשלנות אירעה למי שעונים על אחד או יותר מהקריטריונים הבאים:

  • קטינים
  • נזק שהופיע בשלב מאוחר
  • ליקוי נפשי או שכלי
  • הודאה בזכות
  • אי ידיעה ועוד

 

איחור בהגשת התביעה

חשוב לציין שהגשת תביעה על רשלנות רפואית לאחר תום תקופת ההתיישנות (שלא כוללת סיבה מוצדקת) צפויה להוביל לדחיית התביעה. הדבר נכון גם למקרים שבהם ניתן לראות שיש נזק ברור שאירע בעקבות תוצאה של רשלנות. ישנם מצבים חריגים שמאפשרים לקבל את התביעה. במצב שכזה, בית המשפט עשוי לבקש מהתובע רף הוכחה גבוהה מאוד, בהשוואה לתביעה שהייתה מוגשת בשלבים מוקדמים (לפני שהסתיימה תקופת ההתיישנות).

 

מילים אחרונות לסיום

תביעות לרשלנות רפואית יכולות להיות מוגשות תוך 7 שנים מהרגע שבו אירע הנזק. יש מקרים חריגים שמאפשרים להגיש את התביעה לאחר תקופה זו. פנו עוד היום לעורך דין נזיקין אם אתם סוברים שחוויתם רשלנות רפואית, כדי שתוכלו לבדוק את זכאותכם לקבלת פיצויים.

רשלנות נפוצה

אולי תאהבו גם את

כמה עולה לפתוח תיק גירושין
כמה עולה לפתוח תיק גירושין?

גירושין היא החלטה משנה חיים שיכולה להיות בעלת השלכות רגשיות, כלכליות ומשפטיות משמעותיות. אחד השיקולים הראשונים כאשר שוקלים להתגרש העלות הכרוכה בהתחלת ההליך המשפטי. הבנת

קרא עוד »