חיפוש

שינויים בתקנות סעיף 92 – כל מה שחשוב לדעת

שינויים בתקנות סעיף 92 – כל מה שחשוב לדעת

סעיף 92 של המוסד לביטוח לאומי מתייחס למחלת הפיברומיאלגיה, מחלה נוירולוגית המאופיינת בכאבי שרירים, כאבי ראש, הפרעות שינה חמורות, דיכאון ותסמונות מעי רגיז. בחודש מרץ האחרון בוצעו תקנות המבקשות לקבע את מעמדה של מחלה זו, בהקשרים של תאונות עבודה והתפרצות המחלה כתוצאה מסביבת עבודה כזו או אחרת. 

 

פיברומיאלגיה

המחלה המסתורית גורמת בעיקר לכאבים המתפשטים בכל הגוף ללא התראה מוקדמת, כאבי ראש עזים, דיכאון וחרדה (המופיעים בקרב מחצית מהחולים), בעיות מעיים והפרעות שינה, ובעיקר גורמת לירידה בתפקוד היומיומי כתוצאה מהפרעות קוגניטיביות, כאשר ויסות הכאב נפגע במערכת העצבים ומוביל להתקפים בתדירויות משתנות ובדרגות כאב עולות.

מורכבות המחלה נובעת בעיקר מהיעדר סממנים חזותיים על אלו הסובלים ממנה, ולכן כאשר היא מתפרצת אצל אנשים בריאים לחלוטין ללא יכולת לאבחן מלבד נקודות לחיצה רגישות, קשה יותר להוכיח שמדובר במחלה שהתפרצה בזמן העבודה. עורך דין אובדן כושר עבודה המתמחה בתאונות עבודה במקרים שונים, יכול לסייע במקרים אלה.

 

בעיה מורכבת ביותר

בכל תאונת עבודה באשר היא, כאשר יש צורך לתבוע על מנת לקבל פיצויים, יש להוכיח קשר סיבתי ברור בין האירוע שהתרחש לבין היקף הפגיעה של העובד שנפגע.

בעוד אין צורך להוכיח שאדם ששבר את שתי רגליו באתר בנייה מוכר כנפגע תאונת עבודה, פיברומיאלגיה נוטה ליצור חוסר אמון בקרב רופאים ושופטים המתבקשים להכריע בסוגיה. לא ניתן לתעד את המחלה בבדיקות סטנדרטיות של רופאים שונים, ולכן כל שיש הוא עדות של הסובל מהמחלה אודות הכאבים.

 

השינוי המהותי שנוצר

אולם חדשות טובות בגזרה נרשמו בחודשים האחרונים, כאשר בחודש מרץ האחרון הוציא המוסד לביטוח לאומי מזכר בעניין המחלה וההכרה בהופעתה כתאונת עבודה, וכתוצאה מכך הכרה בסובלים ממנה כזכאים לאחוזי נכות.

אחוזי הנכות הללו, בעקבות זיהוי מחלת הפיברומיאלגיה, נעים בטווח של בין 10-40%. גובה האחוזים משתנה בהתאם לנתוני התובע, כמו גילו, סוג המשרה או העבודה בה עבד, מספר השנים שנשארו עד גיל הפרישה ותק ומשתנים נוספים של ביטוח לאומי.

 

הקשר לפוסט טראומה

תאונות דרכים או תאונות עבודה מסוימות עשויות ליצור טראומה של ממש בקרב הנפגע. הפרעות של פוסט טראומה, הכוללות תסמינים של הפרעות שינה, חרדה ודיכאון חוזר, ובמקרים מסוימים אף פגיעה במערכת העצבים, עשויים להביא להתפרצות מחלת הפיברומיאלגיה.

כך למשל, אדם שנחשף לפיגוע טרור במקום עבודתו ולאחר מכן סבל מתסמיני המחלה, ניתן היה להוכיח באמצעות חוות דעת פסיכולוגית ופסיכיאטרית שהוא אכן סובל מפוסט טראומה וכתוצאה מכך מפיברומיאלגיה.

 

אתם לא לבד

אין חולק על כך שמלבד ההתמודדות עם המחלה המורכבת והבלתי צפויה הזו, נאלצים הסובלים ממנה להיתקל בחוסר אמון מצד המעבידים שלהם ובהמשך גם הגורמים המקצועיים. אך רוחות השינוי שנושבות לטובה בכל הקשור לנושא הזה, נותנות רוח גבית משמעותית עבור אלו הנלחמים על הפיצויים המגיעים להם.

עורך דין אובדן כושר עבודה

אולי תאהבו גם את

כמה עולה לפתוח תיק גירושין
כמה עולה לפתוח תיק גירושין?

גירושין היא החלטה משנה חיים שיכולה להיות בעלת השלכות רגשיות, כלכליות ומשפטיות משמעותיות. אחד השיקולים הראשונים כאשר שוקלים להתגרש העלות הכרוכה בהתחלת ההליך המשפטי. הבנת

קרא עוד »